perjantai 6. tammikuuta 2017

Rooma Jouluna 2016

Hyvää Alkanutta Uutta Vuotta kaikille!

Tämän vuoden blogipostaukset alkavat kertomuksilla joulusta 2016 Roomassa. Tarkoituksena on kertoa vinkkejä sinne suuntaaville ja tietysti kertomusta omasta reissusta, suunnittelusta, budjetista ja sen sellaisesta.  Kuvia ja videoita tuli otettua aika paljon, jospa näistä saisi edes jonkunlaista osviittaa minkälainen Rooma on.  Jos vain minulla on aikaa, niin kirjoittelen sitten omat postaukset kaikista "must see paikoista " erikseen.  Mutta siihen voi mennä aikaa...

Rooma on autojen suhteen erittäin ruuhkainen paikka, joten en suosittele auton vuokrausta. Tällä videolla on matka Fiumicion lentokentältä Vatikaaniin, jossa hotellimme sijaitsi.

Hyvällä hotellivalinnalla pystyy välttämään senkin, ettei julkisia kulkuneuvoja tarvitse lainkaan käyttää muuten kuin kentältä hotelliin ja kaikki nähtävyydet ovat kävelymatkan päässä. Ihmettelen kaikenmaailman matkaoppaita, jotka neuvovat yhteyksiä lähelle Termini asemaa. Sinne ei nimittäin kannata mennä laisinkaan. Termini asema ja sen lähistön hotellit ovat rauhattomalla alueella, ja sieltä joutuu tosiaan käyttämään sitten julkisia joka paikkaan.

Vinkki 1. Valitse hotelli Pratin alueelta ja Shuttlebussi tuo sinut 6 euron hintaan suoraan perille. Liput ostetaan bussista. Me tulimme tuolla shuttlella kentältä ja vaikka juutuimmekin ruuhkaan, ei haitannut, kun matka oli halpa ja aikaa oli. Takaisinpäin menimme taksilla, joka maksoi 48 euroa. Kun ei niistä ruuhkista tiedä, niin halusimme varmistaa, että ehdimme koneeseen. (ruuhkia ei muuten paluumatkalla sitten ollut..)

Kuva: bussimatkan jälkeen pieni kävelymatka, muutama sata metriä hotellille. Jo tässä vaiheessa ei voinut kuin ihmetellä rakennuksia. Työkaverini kertoi, että koko Rooma on museo ja se tuli todettua ensi metreiltä lähtien.

Rooma oli jouluinen, myynnissä hieman suurempia joulutähtiä kuin kotona, kaikkialla oli sellaisia yli puolimetrisiä kukkasia.

Kuva: kävelymatkalta hotelliin

Idea tähän joulumatkaan lähti siitä, että halusin välttää joulustressin (jos sitä koskaan on ollutkaan) ja kun likat meni isälleen joulunviettoon, niin ajattelin, että enpä viitsi laittaa joulua pelkästään itselleni kotona.

Olen ollut aiemmin yhden joulun nuorena likkana Irlannissa ja toisen joulun myöhemmin aurinkorannikolla. Molemmista jäi mukavat muistot. Suunnittelu ja matkojen varaus kannattaa aloittaa ajoissa, koska viimehetken joulumatkat ja kaupunkilomat ovat kalliita.

Kuva: matkalla hotelliin, yksi ziljoonista Rooman suihkulähteistä

Niin suunnittelu näillä omatoimimatkoilla vie siis aikaa ja vaatii muutaman illan nettisurffailua. Muistelen, että varasimme matkat jo elokuun lopulla samoihin aikoihin kuin Kefalonian reissun. Kyseessä oli siis perjantai -maanantai, 23.12 - 26.12 eli noin 4v pv:n matka.

Jälleen piti tehdä edullisten hintojen haussa pientä kikkailua, koska asumme täällä keskisen suomen periferiassa. Joten varasimme Kuopiosta - Helsinkiin Finskin lennot ja Helsingistä Roomaan Norwegian lennot. Meidän piti heittää vielä pieni Arlandan vaihtokeikka, koska näin olimme aikaisemmin Roomassa. Eli kuuden koneella Helsinkiin, siitä Tukholmaan ja Roomassa olimme kahden jälkeen. Paluussa oli onneksi suora lento Roomasta Helsinkiin. Kustannus lennoista oli noin 400 per henkilö. Ei mielestäni laisinkaan paha.

Kaikki rakennukset olivat suurinpiirtein tätä luokkaa kuin kuvassa. Hotellimme oli Vatikaanin alueella ja sieltä on tosiaankin kaikki nähtävyydet ihan kävelymatkan päässä. Tosin käveltyä tuli joka päivä niin paljon, että aktiivisuusrannekkeeni oli aivan ihmeissään moisesta, se ei ole tottunut siihen että tavoite täyttyy 180% päivässä. Hyvällä mielellä siis voi syödä ihan kaikkia herkkuja mitä Roomasta löytyy ja niitähän löytyy...

Hotellimme aula,  siis voiko tästä jo jotain päätellä?

En voi varmaan tarpeeksi kehua hotelliamme,Hotel Castel Sant Angelo Inn
jonka Jari löysi netistä.

Luulen, että jos palaan Roomaan, niin en edes etsisi muuta hotellia.  Kyseessä on pieni muutaman huoneen, ilmeisesti B&B virallisesti luokiteltu hotelli, mutta siis on niin hyvä, että mitään negatiivista ei paikasta voi löytää. Sijainti on ehdottoman hyvä ja omistaja Stefan on SUPER. Hän neuvoo ja opastaa kaikessa. Siis kaikessa ja hänen kauttaan voi varata lippuja nähtävyyksiin ja konsertteihin tai ravintoloihin, ihan mihin vain.

Ensimmäisen illaan iltakävelyä, Tiber joki on noin 50 metrin päässä Castel Sant Angelo hotellista

Samoin kuin Pietarinkirkkoon on vain lyhyt kävelymatka, joka tässä on iltavalaistuksessa

Joulunajan ihania kukkatoreja oli jokapuolella

Ja tässähän on se huoneeseen toimitettu aamiainen. Siis niin super.  Hotellin omistaja Stefan kysyi joka päivä, mihin aikaan haluamme aamiaisen ja  millaisella kahvilla.  Tilasimme aamiaisen aina kello 8:00 ja hieman ennen aamiaisen saapumista minä menin suihkuun, koska huoneisto oli pieni ja en halunnut olla puolialasti silmät sikkarassa vastaanottamassa. Systeemi toimi hyvin, kun Jari otti aamiaisen vastaan.

Huomenna 24.12 menemme Vatikaaniin...